Vis indkøbskurv

Indkøbskurv

Anretning og servering 2
Tilbage
Anretning og servering 2

Anretning og servering 2
Tjener

2. udgave, 3. oplag, 2003

Anretning og servering - Tjener omhandler først og fremmest det praktiske arbejde med at dække bord, servere og rydde af. Derudover sættes fokus på, hvad en god tjener er. Bagest i hæftet findes en liste over fagudtryk på 4 sprog.

Fagets forord

Med den nye erhvervsuddannelsesreform blev der skabt behov for nye undervisningsmaterialer til undervisningsbrug for køkken-, hotel- og restaurantfagenes uddannelser til 2. skoleperiode inden for områdefagene.

Dertil er der nu skabt en række emnehæfter, som er målrettet de enkelte emner, der sikrer en generel, ensartet viden.

Emnehæfterne, som er skrevet af dygtige fagfolk fra branchens skoler, er materiale, som bliver elevernes sikkerhed for ensartet høj kvalitetsviden ved deres start på en erhvervsuddannelse.

Til at koordinere indholdet i emnehæfterne er der blandt de tekniske skoler med køkken-, hotel- og restaurantuddannelsen blevet nedsat en læremiddelgruppe. Læremiddelgruppen har haft afgørende indflydelse på indholdet i hæfterne, altsammen med udgangspunkt i bekendtgørelsen. Læremiddeludvalget består af repræsentanter fra Hotel- og Restaurantskolen i København, Hotel- og Restaurantskolen i Kolding, Dalum tekniske Skole, Teknisk Skole Slagelse, Aalborg tekniske Skole, Silkeborg tekniske Skole, Esbjerg Tekniske Skole og Slagteriskolen i Roskilde.

Emnehæfterne er blevet til i et positivt samarbejde i Fællesudvalget for køkken-, hotel- og restaurationsfagene bestående af Økonomaforeningen, HORESTA og RBF og i et konstruktivt samarbejde med Erhvervsskolernes Forlag.

Med støtte fra Hotel- og Restaurantfagenes Uddannelsesfond er det blevet muligt at udgive emnehæfterne.

Fællesudvalget opfordrer alle skolerne, der udbyder køkken, hotel- og restaurantuddannelser, til at bruge emnehæfterne på 2. skoleperiode.

August 1997

På Fællesudvalgets vegne
Esben Hansen, Hans Sandager og Karen Johnsen


Forord

Det meste, som er beskrevet i dette kompendie, er kontante fakta. Inden for tjenerfaget må vi betegne det som de bløde kvalifikationer. I modsætning til næsten alle andre fag består en tjeners hårde kvalifikationer af hendes/hans viden om pli og dannelse.

Dette emne bliver gennemgået i afsnittet gæstebetjening, men det kan stærkt anbefales, at man søger yderligere oplysninger i bøger, som er skrevet til samme formål. Herunder kan eksempelvis nævnes "Takt og nye toner" og "Selskabslivets ABC", begge skrevet af Inge Correll, "Håndbog i skik & brug" af Else Marie Kofod samt klassikeren "Takt og Tone" af Emma Gad.

En tak rettes til Duni for udlån af materiale til afsnittet omkring servietter.

August 1997

Jan Sode

Indledning 7
Profil af en tjener 7
Menneskelig psyke og adfærd 8
Regelforståelse 9
Faglig viden 12
Påklædning og hygiejne 12
Opgaver 13
Salg og gæstebetjening 14
Tjeneren som sælger 14
Den første gæstekontakt 14
Regler 15
Opgaver 16
Det praktiske arbejde 17
Generelle opdækningsregler 17
Bord- og blomsterdekorationer 20
Levende lys 21
Blomster 22
Farvernes betydning 23
Opdækning 24
Ergonomiske arbejdsstillinger 25
Brug af fadbestik 27
De 4 serveringsformer 28
Servering af drikkevarer 32
Afrydningsregler 34
Lidt historie 35
Opgaver 38
Fagudtryk 39
Stikord 41

Pris
58,75 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Varenr.

31209-1

ISBN

978-87-7881-033-5

Indbinding

Hæftet

Forlag/udgiver

PRAXIS - Erhvervsskolernes Forlag

Vælg den indkøbsliste, skal føjes til

Vælg type

Pris
58,75 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Varenr.

31209-1

ISBN

978-87-7881-033-5

Indbinding

Hæftet

Forlag/udgiver

PRAXIS - Erhvervsskolernes Forlag

Alle priser er inkl. moms