Vis indkøbskurv

Indkøbskurv

Det Kommunikerende Menneske
Tilbage

Bogen dækker både teoretiske og praktiske aspekter ved kommunikation og it. Den dækker kernestoffet i faget og er struktureret omkring følgende tre dele:
• Medier, kommunikation og kommunikationsmodeller
• Planlægning af kommunikationsprodukter
• Design og produktion

Bogen er skrevet af Claus Bangsholm, som underviser i kommunikation og it på Teknisk Gymnasium Nordsjælland. Han har tidligere blandt andet udgivet bogen Kommunikation – medier, journalistik, reklame.

Tilgå bogens hjemmeside fra linket under forsidebilledet.

Vi lever i en verden, hvor intet er givet på forhånd. Vores adfærd er ikke programmeret, men fri eller tillært og overført fra individ til individ, fra generation til generation.  Mennesket er det eneste væsen, som har haft den letsindighed ikke at lade sig føde som dyr.

Det budskab, jeg gerne vil bringe videre gennem denne bog, kan udtrykkes med få ord:

Mediet er ikke budskabet. Sæt fokus på indholdet. Den gode historie.

Men hvorfor skal man undervises i kommunikation? Vi kan da alle sammen kommunikere. Ja, det går meget godt i familien og blandt venner, men skal man arbejde målrettet med at analysere og udvikle professionel kommunikation, så er det noget, der skal læres. 

Kommunikation it er et nyt og enestående fag i den gymnasiale fagrække. Et fag, der passer som hånd i handske til informationssamfundet og en stadig mere globaliseret verden. Et fag, der hele tiden veksler mellem teori og praksis – det, vi lærer om, er først lært 100 %, når teorien er blevet anvendt.

Kommunikation it er et fag, hvor intet bør være uprøvet. Kan man arbejde med billeder, lyd og tekst – lave en film, et website, en plakat, en avis, en reklamekampagne, en animation eller bruge avancerede it-programmer, selvom man aldrig har prøvet det før? Ja, det kan man, og det har rigtig mange af mine elever allerede dokumenteret. De har produceret gode historier. Spændende og væsentlig kommunikation. Og de er frem for alt nået frem til den erkendelse, at mediet ikke er budskabet, men et utrolig vigtigt værktøj til formidling af information. 

Det kan du også lære – det begynder her.

Claus Bangsholm
Juni 2009

Kommunikation – en indledning 
Den kommunikerende menneskehed 
Ord kan betyde mange ting – ord, begreb og betydning 
Om resten af bogen 

Del 1 Medier, kommunikation og kommunikationsmodeller
Kommunikationsmodeller 
Massekommunikationsteori 
Markedsføring 
Positionering og branding 
Reklamens budskab og afkodning 
Den ubevidste påvirkning 
Markedsanalyse 
Kommunikationsmodeller født i reklameverdenen
Kommunikationens og reklamens effekt 
Mediernes rolle i samfundet 
Magt i historisk perspektiv 
Medier 
Medierne og den virkelige virkelighed 
Det hyperkomplekse samfund
Kampen om medierne 
Mediekonvergens 
Journalistik 
Journalisters forpligtelse 
Journalistikkens metode 
Journalistiske fortællemodeller 
Hypertekst som fortælleform
Retorik – talens kunst 
Retorikkens arbejdsfaser
Måder at fremføre en tale på 
Talens fem dele
Retorikken i vores tid
Forskning og praktisk anvendelse 
Retorik – et eksempel 

Del 2 Planlægning af kommunikationsprocesser
Forundersøgelse og målgrupper 
Målgruppeanalyse 
Kvantitative og kvalitative undersøgelser 
Dataindsamling 
Kvantitativ metode 
Kvalitativ metode 
Spørgsmålstyper
Hvor mange skal man spørge, interviewe eller observere?
Etik og troværdighed 
Sepstrups kampagnemodel
Virksomhedskommunikation 
Kommunikations politik 
Kommunikations strategi
Kommunikations plan 
Ideudvikling og synops 
Synopsis 
Storyboard 
Manuskript/drejebog 
Mindre og mindre – større og større ydelse
Hvad skal vi med det? 
Et historisk tilbageblik
Nul eller et – det er ikke lige fedt
Digital kommunikation 
Copyright og ophavsret 
Ytringsfrihed og etik 
Medieret 
Internetsikkerhed og registerlovgivning
Etikken i de danske medier 

Del 3 Design og produktion af kommunikationsprodukter
Design 
Designs vigtige elementer 
Virksomhedsidentitet 
Grafisk design 
Typografi
Skrifttyperne 
Øjet, hjernen og virkeligheden
Skriftvalg 
Tekstens forskellige dele 
Billedteori 
Hvad er et billede?
Brug af billeder 
Billedet som tegn og sprog
Billedbegreber
Gestaltteori 
Billedmanipulation 
Farver 
Farvernes fysik 
Farvesynets fysiologi 
Farveteori 
Psykologi og symbolik 
Webdesign
Brugervenlighed på hjemmesider 
Principper for godt webdesign
Webdesign set med markedsføringsbriller 
Få styr på designprocessen 

Billedliste
Stikord

Vælg den indkøbsliste, skal føjes til

Vælg type

Alle priser er inkl. moms