Indkøbskurv

Informatik C - værktøjshæfte
Tilbage

Informatik C - værktøjshæfte

1. udgave, 1. oplag, 2017

Forfatter

Informatik C - værktøjshæfte er udarbejdet i tilknytning til bogen Informatik C. Det er adskilt fra bogen, fordi værktøjerne løbende ændres, opdateres og forældes. Samtidig er hæftet med sin spiralryg nemt at bladre i, mens man arbejder med programmeringsøvelserne, og der er gjort plads til noter i margin.

Værktøjshæftet giver en grundig indføring i de enkelte værktøjer og gør eleverne i stand til at bruge programmering til udvikling af simple IT-systemer. Der arbejdes med tre værktøjer og kompetencer: Smartphone-programmering, SQL-database og html-kodning. Til alle tre temaer anvendes browserbaserede værktøjer.

Informatik C - værktøjshæfte indeholder samtidig to projektforløb, læreren kan gennemføre med klassen. Det første forløb handler om opbygning af en webshop og det andet om design af en smartphone-app. Begge forløb tager udgangspunkt i emnerne fra Informatik C.

Hæftet er skrevet i et elevnært sprog, er rigt illustreret og indeholder mange praktiske og letforståelige øvelser. Der anvendes worked examples og computational thinking, hvor eleven typisk skal arbejde videre med (eller ændre) en stillet opgave. Alle øvelser har en vejledende løsning.

Informatik C - værktøjshæfte kan købes i sampakke med Informatik C. Gå til køb af sampakken her.

 

Se ekstramaterialer under forsidebilledet.

Dette arbejds- og værktøjshæfte indeholder en beskrivelse af de værktøjer, vi skal arbejde med i informatik C. Det er adskilt fra informatik-bogen, fordi værktøjerne i modsætning til teorien løbende ændres, opdateres og forældes. Samtidig er hæftet med sin spiralryg nem at bladre i, mens man arbejder med programmeringsøvelserne. I margin er der gjort plads til at tage noter.

Værktøjshæftet giver en grundig indføring i de tre værktøjer og kompetencer, vi skal arbejde med. Bagefter er du i stand til at bruge programmering til udvikling af simple IT-systemer. Der er tre kapitler med værktøjer:

Smartphone-programmering: Vi udvikler apps til en smartphone.

SQL-database: Vi søger i og udtrækker data fra en database.

HTML-kodning: Vi koder en hjemmeside.

Til alle tre temaer bruger vi browserbaserede værktøjer. Til smartphoneprogrammering bruger vi et værktøj, der hedder App-Inventor. Det er et godt program med en lav indgangstærskel. Vi tager udgangspunkt i styresystemet Android. Efterfølgende bruger vi portalen w3schools til både at lære at lave en hjemmeside og at søge i en SQL-database. Der er desuden en kort introduktion til 3D-print med værktøjet OpenSCAD.

I arbejdshæftets sidste del er der to projektforløb (undervisningsforløb), som vi kan arbejde med. Det første forløb handler om oprettelse af en webshop, som sælger nøgleringe med en ”track-me”-funktion i. Der arbejdes med disse emner i forløbet:

Opbygning af application know-how samt behov/dilemma/problem, målgruppe og kategorisering af innovative produkter

AIDA’s kommunikationsmodel og en papirudgave af en hjemmeside

Produktdifferentieringsmuligheder ved hjælp af brainstorm

Prototype af en hjemmeside (marvelapp) og brugertest

4p-innovationsanalyse og elevens logbog

Det andet projektforløb (undervisningsforløb) handler om design af en smartphone-app, der skal hjælpe en bager med at sælge flere kager. Virksomhedens nye idé er, at den vil levere opskrifter med tilhørende ingredienser til hjemmebag. Der arbejdes med disse emner i forløbet:

Interaktionsdesign og holdningsafklarende opgaver

Prototypearbejde med appens brugerinterface

Programmering af appen

Brugertest

 

Fagudtryk du skal kende efter arbejdet med værktøjerne:

Html, editor, html-tags, lorem ipsum, kolonne, række, CSS, API, 3D-printer, OpenSCAD, App-Inventor, Block-editor, Designer, Canvas, Sprite.

Introduktion

1 Smartphoneprogrammering med App-Inventor

2 Arbejde med en SQL-database

3 Kodning af hjemmesider
Html-tags
Tabeller 
CSS
Projekt – Sønderborg turisthjemmeside

4 3D printer
3D-figurer i CAD
3D-printerens virkemåde

Facit/lærervejledning

Projektforløb 1: Opbygning af webshop
Lektionsplan
Lektion 1 – Produktforståelse og målgruppe
Lektion 2 – Papirmodel af en hjemmeside
Lektion 3 – Brainstorm – forbedring af hjemmesidenLektion 4 – Brugerinterview
Facit/lærervejledning

Projektforløb 2: Design af smartphone-app
Lektionsplan
Lektion 1 – Produktforståelse og hjemmesidedesign
Lektion 2 – Papirmodel af lommelygte-appen
Lektion 3 – Programmering af UV Lamp-appen i App-Inventor
Lektion 4 – Design af en app til Lagkagehytten
Lektion 5 – Programmering af appen til Lagkagehytten
Facit/lærervejledning

Pris
155,00 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Varenr.

174009-1

ISBN

978-87-571-2893-2

Forlag/udgiver

PRAXIS - Nyt Teknisk Forlag

Antal sider

110

Vælg den indkøbsliste, skal føjes til

Vælg type

Pris
155,00 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Varenr.

174009-1

ISBN

978-87-571-2893-2

Forlag/udgiver

PRAXIS - Nyt Teknisk Forlag

Antal sider

110

Alle priser er inkl. moms