Vis indkøbskurv

Indkøbskurv

Innovation
Tilbage

Innovation
Når ideer skaber værdi

01. udgave, 01. oplag, 2020

Forfatter
Michael Thing, Kirsten Wissing

Innovation
Når ideer skaber værdi

01. udgave, 01. oplag, 2020

Forfatter
Michael Thing, Kirsten Wissing

Innovation
Når ideer skaber værdi

01. udgave, 01. oplag, 2020

Forfatter
Michael Thing, Kirsten Wissing

Innovation – når ideer skaber værdi er en anderledes og særdeles praksisnær bog til faget innovation, som lægger sig op ad læreplanen for innovation på C-niveau på ungdomsuddannelserne hhx, htx, stx samt hf. Den er bygget op, så den følger ungdomsuddannelsernes mesterskab i iværksætteri, Company Programme, og den proces, man skal igennem for at gøre idé til virkelighed.


Innovation – når ideer skaber værdi tager udgangspunkt i aktuelle og virkelighedsnære problemstillinger. Bogen introducerer centrale innovationsmodeller og er rig på praktiske eksempler og øvelser. Desuden præsenteres en række cases om unge iværksættere og deres virksomheder. Bagest findes en alfabetisk oversigt over 50 centrale og kendte innovationsbegreber med tilhørende beskrivelser.

Innovation – når ideer skaber værdi er let og indbydende at gå til med appetitlig grafik og illustrationer, konkrete værktøjer, modeller og tips. Bogen egner sig både til undervisningsbrug og til praktisk indføring i innovation.

Ikke alle idéer er lige gode. En god idé er kun god, hvis der er kunder i den anden ende. Og hvis du har de rigtige afsætningskanaler. En idé kan være en udmærket tanke, men
munde ud i et produkt, som dybest set er uanvendeligt. Innovation er meget mere end en idé.

Hvad er innovation? Et enkelt spørgsmål med komplekse svar. Der findes ikke kun ét svar og ikke kun én løsning. Innovation er en sammenblanding af mange faglige discipliner. Det er blevet beskrevet som en 5-kamp. Pentathlon-modellen, som antyder, at der sker flere kampe – handlinger – på samme tid med forskellige udfald.

Innovation er på én gang at tænke nyt, at bruge tingene på en ny måde, at udnytte nye teknologier og at gøre tingene anderledes, at få idéer samt at omsætte ideer til forretning.

Så hvad skal man kunne?
Hvad er det faglige indhold?
Faget innovation har mange grene, og idégenerering er en del af pakken, hvor ideerne kommer fra tilfældigheder, fra kunderne, brugerne – eventuelt en skør idé. Kunsten er
at omsætte disse forskellige idéer til noget, som bidrager til den forretning, man har, og som skaber værdi – værdi for brugeren, for kunden, for samfundet og for verden.

Det er dette underlige fænomen, som denne disciplin handler om, og som vi vil arbejde med og beskrive i denne bog. Vores tilgang er casebaseret, og vi tænker i løsninger og
opgaver, som vi ser omkring os – og knytter det teoretiske sammen med praksis.

Vi har ikke de rette løsninger til det hele. Livet er kringlet, og det er innovation også. Så midt i det hele får vi styr på teorierne og kobler dem tilbage til praksis. Den vigtigste
kilde til inspiration er dig selv, og at du tør kaste dig ud i nye idéer og eksperimenter samt tør fejle og tænke stort.

I innovationsverdenen har vi teorier fra mange forskellige verdener og faglige discipliner. Vi nævner i flæng innovationsteori, afsætningsteori, ledelsesteori, økonomi samt regnskabs- og forretningsforståelse.

Bogens målgruppe er elever og lærere på HHX, HTX, STX og HF, og den er skrevet til faget innovation på c-niveau. Herudover kan den bruges af alle, der stiller op i konkurrencen Company Programme. Bogen er opbygget, så hvert kapitel er en del af den proces, man skal igennem fra idé til virkelighed. Bogen er meget praktisk orienteret ud fra devisen om, at håndværket innovation bliver lært bedst gennem afprøvning. Derfor er der opgaver og øvelser til de fleste kapitler samt en række cases, som fx kan bruges til eksamenstræning.

Man bruger teori, modeller og begreber i innovation for at kunne forstå ”virkeligheden” bedre. På den anden side forstår man bedre teorien, når den ledsages af eksempler
fra praksis. Desuden afsluttes bogen med 50 begreber i innovation, som man selv kan prøve at relatere til praksis.

Forord

Kapitel 1
Hvorfor er innovation vigtig?

Kapitel 2
Innovation og iværksætteri

Kapitel 3
Idégenerering og Stage Gate

Kapitel 4
Forretningsmodeller og Business Model Canvas

Kapitel 5
Innovationstyper

Kapitel 6
Kunder

Kapitel 7
Test dit produkt og innovationsprocesser

Kapitel 8
Nøglepartnere

Kapitel 9
Nøgleaktiviteter

Kapitel 10
Nøgleressourcer

Kapitel 11
Vejen til kunderne

Kapitel 12
Kunderelationer

Kapitel 13
Indtægtsmodeller

Kapitel 14
50 begreber i innovation

  • Den er rigtig god og skrevet i et sprog, der er til at forstå. Jeg kan også godt lide kombinationen af tekst og de flotte og sjove illustrationer. Det er godt, at øvelserne ligger inde i kapitlerne, hvor de hører hjemme, og ikke ligger samlet i slutningen af bogen.

    Kirsten Kjær Nielsen Rugaard, underviser på Aarhus Business College

Pris
299,00 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Pris
299,00 DKK

Levering: Kode pr. mail først kommende hverdag

Pris
110,00 DKK

Levering: Kode pr. mail

Varenr.

184004-1

ISBN

9788757129304

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Varenr.

184004-9+

ISBN

9788757135718

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Varenr.

184004-9

ISBN

9788757135701

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Vælg den indkøbsliste, skal føjes til

Vælg type

Pris
299,00 DKK

Levering: 2-5 hverdage

Pris
299,00 DKK

Levering: Kode pr. mail først kommende hverdag

Pris
110,00 DKK

Levering: Kode pr. mail

Varenr.

184004-1

ISBN

9788757129304

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Varenr.

184004-9+

ISBN

9788757135718

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Varenr.

184004-9

ISBN

9788757135701

Antal sider

176

Forlag/udgiver

Praxis - Nyt Teknisk Forlag

Alle priser er inkl. moms